Puck (stacja kolejowa)


Puck to stacja kolejowa usytuowana w Pucku, w województwie pomorskim. Znajduje się pomiędzy ulicami Dworcową a Kolejową, co czyni ją dogodnie dostępną dla podróżujących.

W klasyfikacji PKP, Puck został zakwalifikowany jako dworzec turystyczny, co podkreśla jego znaczenie w przewozie pasażerów, szczególnie w okresie letnim. Historia tej stacji sięga 1898 roku, kiedy to pierwszy pociąg przybył do Pucka 15 grudnia 1898.

Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę, stacja ta stała się najbardziej wysuniętym w kierunku morza punktem w sieci PKP. To niezwykle istotny element komunikacji w regionie, zwłaszcza, że w 1928 roku wybudowano nowy, nowocześniejszy dworzec, aby lepiej odpowiadał potrzebom podróżujących.

Stacja Puck leży na linii kolejowej nr 213, która łączy ten niewielki ośrodek z Mierzeją Helską. Ze względu na jej lokalizację, przewozy wykazują znaczną sezonowość, co jest charakterystyczne dla miejsc turystycznych w Polsce.

Ruch pasażerski

W poniższym opracowaniu przedstawione zostaną informacje dotyczące ruchu pasażerskiego na stacji kolejowej Puck, zwracając uwagę na zmiany w liczbie pasażerów w wybranych latach.

RokDzienna wymiana pasażerów
20171 000
20221 500 do 2 000

Położenie

Stacja kolejowa w Pucku zlokalizowana jest w południowo-zachodniej części miasta, pomiędzy ulicami Dworcową, znajdującą się od strony głównego budynku dworca, a ulicą Kolejową. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego usytuowany jest również dworzec autobusowy, co ułatwia przesiadki i transport w obrębie miasta.

Warto zaznaczyć, że od roku 2017 Puck wprowadził komunikację miejską, co poprawiło dostępność transportu publicznego. Obecnie dostępny jest jeden autobus, obsługiwany przez gdyńskiego przewoźnika, który kursuje po mieście według ustalonego rozkładu, zazwyczaj co godzinę.

Historia

Tło powstania

W 1870 roku, w trakcie tworzenia linii kolejowej łączącej Słupsk z Sopotem, kolej dotarła do Redy. Ten odcinek połączenia wypadł jako następstwo budowy trasy Gdańsk – Szczecin poprzez Słupsk oraz Koszalin. W odróżnieniu od wielu innych linii wznoszonych w ówczesnych czasach w Pomorskim regionie, ta nie została początkowo zrealizowana w ramach Królewskiej Kolei Wschodniej, aczkolwiek później została przez nią przejęta. W dwóch ostatnich dekadach XIX wieku sieć kolejowa w Prusach zaczęła się intensyfikować. Po stworzeniu głównych magistral, przystąpiono do budowy lokalnych linii, które miały łączyć różne miasta powiatowe.

1897–1920

W grudniu 1897 roku rozpoczęto konstrukcję pierwszego odcinka nowoczesnej linii 213, prowadzącego z Redy do Pucka. Uroczyste otwarcie tej trasy miało miejsce 15 grudnia 1898 roku. Choć planowano, aby linia sięgała Krokowej, to prace budowlane w tej kwestii ruszyły dopiero w 1901 roku, a zakończono je w 1903. Odcinek łączący Puck z Swarzewem stanowił przedłużenie istniejącego już połączenia linii 213, a następnie powiązał się z linią 263.

1920–1945

Pooztrzymaniu niepodległości przez Polskę w 1918 roku, granice na Pomorzu zostały ostatecznie ustalone dopiero w 1920 roku. Wówczas to właśnie linia kolejowa łącząca Redę z Puckiem przeszła pod polski zarząd. Stacja w Pucku zyskała miano jednego z najbliżej morza leżących obiektów w sieci PKP, co zaowocowało budową tymczasowego portu oraz bocznicy kolejowej w tym mieście. W 1921 roku zawieszono transport na odcinku Puck – Swarzewo na pół roku, co było wynikiem budowy linii kolejowej na Hel, która została oddana do użytku w 1922 roku. Nowoczesny dworzec w Pucku powstał w 1928 roku. W okresie międzywojennym w Pucku miały miejsce podmiany lokomotyw, gdzie odcinek łączący Gdynię z Puckiem obsługiwany był przez lokomotywy OKl27, natomiast reszta trasy była obsługiwana przez lokomotywy Tp3.

1945–1989

W 1979 roku po raz pierwszy zawieszono przewozy na trasie Puck – Krokowa, a pociągi wróciły na tę trasę dopiero w maju 1983 roku, wznowiając regularne połączenia.

Po 1989

W okresie na przełomie lat 80. i 90. ruch kolejowy z Pucka do Krokowej po raz trzeci został wstrzymany. W maju 1989 roku zaniechano kursowania pociągów osobowych na tej trasie, a w 1991 roku również tych towarowych. Od tego momentu, na linii kolejowej nr 213 kursują jedynie pociągi osobowe, które przemieszcza się między Gdynią a Helem (część relacji może być skrócona do Władysławowa lub Pucka) oraz sezonowe pociągi dalekobieżne. Na stacji Puck 26 września 1993 roku wyruszył ostatni pociąg pasażerski prowadzony trakcyjnymi lokomotywami parowymi. W 1998 roku linia przeszła modernizację, a stacje wzbogaciły się o nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, kontrolowane zdalnie z Gdyni, co uczyniło obecność personelu stacji, z wyjątkiem kas biletowych, zbędną. Dnia 16 lipca 2020 roku uruchomiono węzeł integracyjny w rejonie dworca.

Linie kolejowe

Puck stanowił istotny węzeł kolejowy, z którego odchodziły linie łączące różne miejscowości. Z linii kolejowej numer 213, która biegnie od Redy do Helem, w Swarzewie rozgałęziała się dodatkowa linia, oznaczona numerem 263, prowadząca do Krokowej. Niestety, ta konkretna linia została zawieszona w 1991 roku, a proces jej fizycznej rozbiórki odbył się w 2005 roku. Należy zaznaczyć, że wszystkie wspomniane linie były jednotorowe oraz normalnotorowe, jednak nie były zelektryfikowane.

Infrastruktura

Budynek dworca

Dworzec kolejowy zlokalizowany w Pucku został zbudowany w roku 1928. Jest to konstrukcja jednobryłowa, wzbogacona o piętro. Dach budynku przyjmuje formę dwuspadową, a od strony placu znajduje się niewielka przybudówka. Elewacja budynku jest otynkowana, co nadaje mu estetyczny wygląd. W jego wnętrzu użytkownicy mogą skorzystać z kas biletowych oraz poczekalni, co zapewnia komfort podczas oczekiwania na pociąg.

Peron

Na stacji kolejowej w Pucku znajduje się jeden dwukrawędziowy peron, który ma wysokość 760 mm ponad poziomem główki szyny oraz długość wynoszącą 225 m. Warto zaznaczyć, że dostęp do peronu możliwy jest wyłącznie z poziomu torów. Peron jest wyposażony w ławki oraz wiaty, co sprzyja wygodzie podróżujących, oferując im miejsce do odpoczynku w oczekiwaniu na przyjazd pociągu.

Ruch pociągów

Pociągi osobowe

Na linii 213 kursują pociągi osobowe w relacji Gdynia – Hel oraz Gdynia – Władysławowo, oba kierunki obsługiwane są regularnie. W sezonie letnim, w niektórych latach, do oferty dodawano pociąg osobowy przyspieszony Tur, łączący Gdynię z Chojnicami, który był obsługiwany lokomotywą spalinową przez całą trasę.

W związku z dużym natężeniem ruchu turystycznego w letnich miesiącach oraz znacznie mniejszym w pozostałej części roku, linia dysponuje dwoma różnymi rozkładami jazdy. Od 2005 roku, w celu poprawy jakości połączeń lokalnych pomiędzy Gdynią a Helem, zaczęto wykorzystywać autobusy szynowe oraz spalinowe zespoły trakcyjne.

Od roku 2010 na trasach tych kursują dedykowane spalinowe zespoły trakcyjne, które oznaczone są jako SA137 oraz SA138. W szczycie sezonu letniego, w odpowiedzi na zwiększony ruch, przewozy są realizowane składami klasycznymi, zwłaszcza z wagonami piętrowymi, co zwiększa pojemność transportową. Często zestawiane są one w dłuższe składy, w których niekiedy wagon doczepny znajduje się pośrodku.

Pociągi dalekobieżne

Pociągi dalekobieżne kursują w obrębie linii kolejowej nr 213 jedynie w trakcie wakacji, co jest związane z intensywnym napływem turystów odwiedzających Mierzeję Helską. W tej porze roku na trasie operuje kilkanaście par pociągów, obejmujących zarówno szybko jadące pociągi pospieszne, jak i ekspresowe (TLK).

Ze względu na brak elektryfikacji, pociągi te są ciągnięte przez lokomotywy spalinowe. Co istotne, zmiana lokomotyw odbywa się podczas postoju na stacji Gdynia Główna, co jest standardową procedurą w przypadku tego typu połączeń.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r.
  2. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [dostęp 18.12.2019 r.]
  3. Jarosław Woźny, Marek Potocki (red.): Linia Reda – Hel. bazakolejowa.pl. [dostęp 01.02.2020 r.]
  4. Jarosław Woźny, Marek Potocki (red.): Linia Swarzewo – Krokowa. bazakolejowa.pl. [dostęp 01.02.2020 r.]
  5. Filip Brzeziński. SP32 w Chojnicach. „Świat Kolei”. 6/2010, s. 4. Łódź: Emi-press.
  6. Andrzej Massel. Pasażerski ruch kolejowy w czasach II Rzeczypospolitej (3). „Świat Kolei”. 1/2010, s. 16–23. Łódź: Emi-press.
  7. Filip Karoński, Marcin Przegiętka. O tym pisano w maju... „Świat Kolei”. 5/2011, s. 6. Łódź: Emi-press.
  8. Marcin Przegiętka. O tym pisano w kwietniu... „Świat Kolei”. 4/2008, s. 5. Łódź: Emi-press.
  9. a b Marcin Przegiętka. O tym pisano w grudniu... „Świat Kolei”. 12/2007, s. 5. Łódź: Emi-press.
  10. a b c Krzysztof Labudda. 110-lecie linii Reda-Puck... „Świat Kolei”. 12/2007, s. 5. Łódź: Emi-press.
  11. M. Jerczyński. Królewska Kolej Wschodnia – jak powstała legenda. „Świat Kolei”. 7/2001, s. 18–25.
  12. PKP Polskie Linie Kolejowe: Wykaz peronów. plk-sa.pl, 01.03.2016 r. [dostęp 16.03.2016 r.]
  13. Jarosław Woźny, Marek Potocki (red.): Puck. bazakolejowa.pl. [dostęp 23.07.2012 r.]
  14. Szymin Suliński. Wakacyjne pociągi. „Koleje Małe i Duże”. 2/2006, s. 14–15. Łódź: Emi-press.
  15. Ryszard Stankiewicz. Nowy tabor na trasie Gdynia Gł. – Hel. „Koleje Małe i Duże”. 1/2007, s. 4. Katowice: APLAND.

Oceń: Puck (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.73 Liczba ocen:15